Martin Š.: Dýchání mi pomohlo ke změně špatných stereotypů

15.02.2018

DÝCHEJ PŘIROZENĚ A ZAPOJ CELÉ TĚLO!!! 

Dýchej do břicha!!! ...znělo při jedné konzultaci. Sakra, co tím myslí? Že to po x letech cvičení neumím? Tss, tak to mu to tedy ukážu, že to umím. Přeci jsem už navštívil několik seminářů a na správné technice cvičení jsem si vždy zakládal. Jdu na to. Jdu mu to ukázat, jak se dýchá do břicha a jak se zapojuje celé tělo u jednoduchého zdvihu kettlbelu ze země.

Tak a vidíš? Dobré ne? Myslel jsem si... Až na to, že z celého cviku jsem cítil pouze bedra. Však to je dobře ne, když už se to podobá mrtvému tahu - je to přeci na záda..

Tím to celé začalo. Přišlo dále na řadu, co mi to vlastně je, že při zvednutí rukou nad hlavu mi praská v rameni, lopatky se hýbou, jak se jim zachce, hamstringy pořádně nevím, že existují, přetížené trapézy a totálně zatuhlé svaly kolem páteře. Po konzultaci a následném rovnání - které byly mimochodem pekelně bolestivé, protože zajet do zatuhlého svalu a povolit jen prostě není procházka růžovým sadem, jsem najednou poznal zcela nový rozměr funkčnosti těla. Zvednout ruce bez křupání? Při každém nádechu neprokřupávat záda? Nepropadnutý krk? Dostal jsem i rady ohledně toho, co mohu doma dělat, abych tomu pomohl a svaly uvolnil. A ano, pouhý statický strečink (který sem vždy praktikoval) to rozhodně nebyl. Další návštěvu jsme zase provedli korekci a další den šli cvičit.

Bench

Vždy jsem si říkal, proč mám tento cvik tak slabý oproti ostatním. Když už se mě někdo zeptal na to, kolik zvedám na bench, odpověď byla, že nic moc, protože mi cvik nesedí a moc jej necvičím. Poté už jsem se hecl a začal jej cvičit. Dostal jsem se na určitou úroveň a dále se ne a ne zlepšit. Byli jsme si s Marťasem zacvičit ve fitku a že dáme silovky.. jako první tedy bench. Šel sem první a klasika - nohy na zem, trošku zamostovat, stáhnout lopatky a jdeme na to. Najednou na mě volá, že mi vylítávají lopatky a neudržím je na lavičce. "Dej nohy nahoru do pravého úhlu, nadýchni se do břicha, zapoj celé tělo a udělej to znovu"... a ejhle, snad poprvé v životě jsem z benche cítil prsa (zvláštní to pocit).

Dřepy

Opět jsem se vždy snažil o co nejlepší techniku, aby byla činka v ose, jak high bar, tak low bar odcvičený dle příruček. Jen ty nohy mě nikdy moc nebolely a to ani u těžkých vah.. Hm, i zde přišly pro mě rady, že nedýchám správně a tahám to především bedrama. Tss, taková drzost, po tolika letech dřepování J

Mrtvý tah

Můj nejoblíbenější a nejlepší cvik. Asi tušíte, co bude nyní následovat a ano. Opět jsem předvedl svoji top techniku a cítil jsem převážně bedra (ne bolest, čím trpí většina lidí ve fitku, jak se chytají za záda), ale prostě jen přetížené svaly. "Cítil jsi hamstringy a zatl zadek?" Hm, proč se mě ptá zrovna na tohle, však rovné záda jsem měl, nadechnutý do břicha taky.. Ok, nechám si tedy poradit J

Výsledek je tedy ten, že po x letech cvičení, zajímání se o techniky cviků, chození po seminářích, jsem začal dřepy a mrtolu cvičit zcela od začátku, úplně jinak. Od úplného začátku se smyslem pro ty nejmenší detaily. Výsledek? Po 3 trénincích jsem na bench vytlačil stejně, jako ve své TOP formě. Z dřepů a mrtvoly cítím krásně hamstringy a především břicho. Cítím se jak Kryštof Kolumbus, který objevuje neobjevené svaly v těle :D Úžasný pocit. Přestala stagnace, nastartovalo a propojilo se tělo, mnohem více si užívám cvičení, nehledě na to, že se tímto krásně vyvarovává možnosti zranění a konečně je to cesta k funkčnímu tělu.

Už si jen tak říkám - kéž bych bydlel blíže, abych k Marťasovi chodil častěji. Mohl jsem si tak ušetřit tisíce, ne-li desetitisíce za návštěvy fyzioterapeutů, masérů a seminářů ohledně bolavých ramen, vypadávajících lopatek a přetížených beder. A říkání si - kdepak ty hamstringy jsou?

Vřele tedy doporučuji na vleklé problémy, ať už ze sedavého zaměstnání, zranění, či jen nepozornosti při cvičení...

PS: nejedná se o reklamu, ale o recenzi J))